Kategória
kulturális örökség
1

Képzőművész és designer, nemzetközi színdinamikai szakértő és kutató, az Építés Tudományi Egyesület Színdinamikai Szakosztályának titkára, művészeti szakíró. Művészetében meghatározó példakép nagyapjának, idősebb Ürmös Péter (1879-1925) festőművésznek a munkássága, akinek a műveit közös kiállításokon többször is bemutatta. Anyai ágon rokonságban áll a pápai születésű és kalandos életű festőművésszel, Györök Leó Györggyel (1847 - 1899).

Művészeti tanulmányait szülővárosában, Pápán kezdte A. Tóth Sándor, Heitler László és Szalay László vezetésével. 1978-ban szerzett rajztanári képesítést Bérces Gábor, Horváth Dénes és Soltra Elemér növendékeként Pécsett. Az itteni alkotói időszak meghatározó volt a későbbi grafikai és kolorisztikai munkásságát illetőleg.

 

A Pécsi Tanárképző Főiskolán kapcsolódott be a Színdinamikai Tudományos
Diákkör munkájába. Országos diákköri konferencián előkekő helyezést értek el a munkájukkal, amely később bemutatásra került a Colour Dynamics ’82 budapesti nemzetközi konferencia alkalmából rendezett kiállításon. Majd Salzburgban litográfiát tanult Werner Otte vezetésével. Budapesten folytatta a kolorisztikai tevékenységét. Az Építéstudományi Egyesület keretében 1981-ben megalakuló Szindinamikai Szakosztály alapító tagjainak egyike, 1991-től pedig szervezőtitkára. 1989-ben az olasz állam ösztöndíjával művészeti és kolorisztikai kutatásokat folytatott több olasz városban. Ezzel kapcsolatos tanulmányairól több publikációja jelent meg Az ÉTE szakosztályi értesítőjében (SZINFO, amelynek a munkatársa is volt egy ideig), valamint előadásokat tartott szakmai fórumokon (Példák az olasz színtervezési gyakorlatból - BME, 1991). Munkásságát elismerve 1991-ben beválasztották a Magyar Tudományos Akadémia Association Internationale de la Couleur, Magyar Nemzeti Bizottsága (MTA AIC MNB) tagjai közé. Murális munkája 1994-ben készült Pápán dr. Nemcsics Antal professzor úr konzultációjával egyeztetve, a tókerti templom falképeit tervezte és festette meg összességében harminc négyzetméteren. Időközben elkezdte a posztgraduális kolorisz­tikai képzést a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karának Rajzi és Formais­mereti tanszékén, ahol 1995-ben szerzett diplomát dr. Nemcsics Antal növendékeként a színdinamikai és építészeti formatervezői szakmérnöki szakon. Még ebben az évben akre­di­tálták a nemzetközi színszakértői diplomáját négy különböző egyetemen; amely dip­lomát M. Ikeda a Kyoto University professzora, az AIC alelnöke, L. Ronchi - az Univer­sity Firenze professzora, az AIC elnöke, K. Palm a Technical University Berlin profesz­szora, a Nemzetközi Színtudományi Akadémia igazgatója (IAC), valamint dr. Nemcsics Antal a BME professzora, az IAC alelnöke írt alá. Szintén elismerésként ebben az évben megkapta az Építéstudományi Egyesület Érdemérmét. Nemsokkal később beválasztották a Szín és Fény Nemzetközi Alapítvány (BME) felügyelő bizottságába. Tagja továbbá a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének (2000 óta), és még sok más művészeti szervezetnek és egyesületnek, néhánynak jelenlegi és egykori vezetőségi tagja. A Művé­szet­barátok Egyesület alelnöke. A Rézkarcoló és Litográfus Művészek Egyesületének tagja annak megszűnéséig. A KBK kisgrafika egyesület elnöke egy cikluson keresztül (2014-2018). Az Ajkai Grafikai Műhely tagja. Több díj tulajdonosa. A legjelentősebb az 2015-ös párizsi különdíja az Association Jean Chièze pályázatán.

Az Archigram Kft.-ben realizálódott, Szende Árpáddal közös színtervei közül némelyik kiállításon is szerepelt (Budapest vizuális arca - 1996), illetve szakfolyóiratokban is bemutatásra került. Alkotói tevékenységében kiemelkedő jelentőségű a képgrafika, emel­lett fontos szerepet játszik a kisgrafika, annak is az interdiszciplináris jegyeket viselő könyv­jegytervezési ága. Az általa preferált technikák a tradícionális sokszorosító grafika magas-, mély- és síknyomású eljárásai közül kerülnek ki.

 

Tanulmányutak, konferenciák

Budapest - Colour Dynamics ’88 - 1988.

Svedala (Svédország) ’88 – 1988.

Nemzetközi Svedala Öko-Design Szimpózium - 1990.

Budapest - 10. Nemzetközi Svedala Öko-Design Szimpózium - 1992. Budapest

AIC Kongresszus - Colour ’93 - 1993. (szervező bizottsági tag)

Ráckeve - Jubileumi Kolorisztikai szimpózium - 1995.
Milano (Olaszország) - Istituto Europeo di Design ösztöndíjasa - 1997
Budapest - Nemzetközi Színharmónia Konferencia, MTA - 2007. (szervező bizottsági tag).

 

Alkotói területek
Kolorisztika, színdinamika, színes környezettervezés - design,
Interdiszciplináris művészeti ágak
Tradicionális sokszorosító grafika
Számítógépes grafika és design
Szakírói tevékenység


Kiállítások
Ötvennél több egyéni kiállítása volt Magyarországon.

Az elsőre még főiskolás korában, Pécsett került sor 1976-ban.

Legtöbbet Pápán (1980, 1983, 1987, 1993, 1997, 2002, 2008, 2016, 2021) és

Budapesten (1981, 1983, 1987, 1992, 1998, 1999, 2002, 2005, 2006, 2008 és 2015 között évente, 2017, 2020, 2021) rendezte.
Öt egyéni kiállítást rendezett külföldön: Dánia, Litvánia, Lengyelország, Németország (2)

 

Itthon leggyakrabban az országos kisgrafikai tárlatokon szerepelt, de részt vett más országos jelentőségű tárlatokon is, például az ajkai és salgótarjáni tárlatokon, a műcsarnoki Nemzeti Szalon kiállításán (1997-ben) és a MAOE kiállításán, Szegeden. A Magyar Képző- és Iparművészeti Szövetség Interdiszciplináris Szakosztályának kiállítá­sainak állandó résztvevője a Budapest Galériában, az Árkád Galériában, és a szövetség Andrássy úti székházában.

Legjelentősebb külföldi szereplése a Firenzei Kortárs Képzőművészeti Biennálén történt 2017-ben. A külföldi kiállításokon egyébként főleg tradicionális sokszorosító grafikákkal szerepelt, így például a gliwicei és az Ostrow Wielkopolski, valamint más lengyel ex libris és kisgrafikai biennálékon, francia (Metz, Meudon, Nancy) és litván pályázatokon (Vilnius, Trakai).

Számítógépes grafikákkal többször szerepelt Erdélyben, Kovásznán a Csoma Tárlatokon, illetve részben kísérleti és interdiszciplináris alkotásokkal Kézdivásárhelyen, az INCITATO kiállításokon.